Lang Weekend Drenthe

Het zit er weer op, een lang weekend met veel motorrijden.

Donderdagavond om 19:15 uur vertrok ik richting Schoonoord. Er was vanuit het Goldwingforum een lang weekend georganiseerd in Drenthe. Het kostte me zo’n anderhalf uur om er te komen en tegen kwart voor negen reed ik het terrein op. Ik werd verwelkomt door de reeds aanwezigen van het forum en de familie van de organisatoren. Na wat gedronken te hebben ging ik, voordat het donker zou worden, nog even de tent opzetten. Men moet altijd erg lachen om mijn kleine tent waar ik net languit in kan liggen en daarnaast net genoeg plaats heb voor mijn spullen. Maar ik lach altijd het laatst, want mijn tentje staat in nog geen tien minuten. Dus zat ik even later lekker aan een biertje mijn eerste avond door te brengen met andere forum leden. Daar de vermoeidheid aardig toesloeg, ben ik niet zo laat naar bed gegaan.

Vrijdag was de dag van de zuidelijke ofwel DOG rit. Om 7:15 uur mijn bed uit en aan de koffie en het ontbijt. We startten om 9:00 uur en de rit zou ons dus in zuidelijke richting via Drenthe, Overijssel en Gelderland brengen. In Zwolle hebben we geluncht bij het van der Valk Hotel. Vervolgens zijn we langs de IJssel gereden en dit deel zit ook in de FOG rit. Behalve dat we bij Olst de veerboot genomen hebben naar de overkant van de IJssel. Hiermee hadden we wel zo’n beetje het zuidelijkste stuk van de route bereikt en ging de rit weer noordwaarts. Ondertussen nog even een keer stoppen om een korte rustpauze in te lassen en foto’s te maken. De totale rit bedraagt rond de 300 km en we waren dan ook om 18:30 uur weer terug. Het eten zou om 20:00 uur aanvangen dus voor allen genoeg gelegenheid om zich op te frissen en nog even wat na te praten. De pasta maaltijd was heerlijk en tegen een uur of 10 ging ik toch echt trachten te slapen.

Zaterdag wederom vroeg op voor koffie en ontbijt en gereed maken voor de Hooge Noorden route. We reden ook nog een stuk door Haren, waar ik mijn 1800 een paar jaar geleden heb gekocht. Ten noorden van Usquert ligt Café ’t Zielhoes waar we een kop koffie hebben gedronken. Eén van onze forumleden was deze dag jarig en er werd even luidkeels voor hem gezongen. Hij wilde het eigenlijk stil houden tot na de rit en dan ineens trakteren op vlaai, maar ja… mobiele devices gooien daarbij altijd roet in het eten. Zo zag dus iemand via facebook dat hij jarig was en de rest laat zich raden. De volgende stop was in Lauwersoog. Daar hebben we geluncht. Het voordeel was dat je bestelde wat je wilde hebben en je kreeg een soort van pieper mee. Als deze afging was je bestelling klaar. Zodoende hoefde we niet nog eens apart af te rekenen na het eten. In de middag zijn we nog even in Norg gestopt voor een ijsje of een drankje. Een paar kilometer voor ons eindpunt in Schoonoord was onze voorrijder nergens meer te bekennen. Op de Schapendijk moest er dus gekeerd worden omdat we een afslag voorbij gereden waren. Gelukkig had ik navigatie en was binnen een paar minuten op onze camping. Grapje van onze voorrijder. Gelukkig had iedereen de weg gevonden. Daar werden we dus getrakteerd op vlaai van de jarige. Ik raakte aan de praat met een engels stel (beide zo rond de 65 jaar) die door onze gastheer ook waren uitgenodigd. Ze hadden onze gastheer in Griekenland ontmoet op een Goldwing Treffen. De man had zijn 1800 te koop gezet omdat hij het te zwaar vond. Hij is nu op zoek naar een GL1200 ‘Plain Jane’. De barbeque werd aangestoken en iedereen heeft genoten van het eten. De avond was nog jong en we hebben vreselijk gelachen. Ook met het engelse stel. Ze vonden het zo apart dat ze zo opgenomen werden in de groep. Dat hadden ze niet verwacht. De gastheer en -vrouw werden door de gasten nog even in het zonnetje gezet en kregen diverse presentjes. Er was namelijk de dag ervoor een inzameling gehouden zonder dat ze dit wisten. Rond een uur of 2 ’s nachts vond ik het welletjes en ben ik naar bed gegaan.

Zondag om 8 uur op en meteen de tent opgeruimt en alles weer in de motor geladen. Binnen 10 minuten was ik klaar en dan zie je even later iedereen worstelen om z’n tent opgeruimt en ingepakt te krijgen. Wie lacht hier nu het laatst? Na het ontbijt nog even alles afgerekend en liep ik nog even de camping rond om iedereen gedag te zeggen. Om 10:30 uur de trip naar huis begonnen, even getankt en daarna in één keer door. Om 12 uur was ik thuis en helemaal op van het weekend. Maar ik heb me enorm vermaakt. Als er volgend jaar weer een lang weekend Drenthe is, ga ik weer!

De routes staan overigens onder de Downloads!